چرا آمريكا شيائومي را در ليست سياه قرار داد؟

۲۱ بازديد

شيائومي بعد از اين كه هوآوي از دور خارج شد، فرصت را غنيمت شمرد و سهم زيادي از بازار موبايل جهاني را از آن خود نمود. هم اكنون نيز سومين كمپاني بزرگ سازنده تلفن‌ همراه به شمار مي‌رود و گوشي هاي هوشمند شيائومي در سراسر جهان فروش بسياري دارند. بعد از اين كه وزارت دفاع آمريكا شيائومي را در كنار 8 شركت چيني ديگر در بلك ليست خود قرار داد، افراد را از سرمايه‌گذاري در اين شركت منع نمود. در نتيجه، افرادي كه پيش‌تر در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده‌ بودند نيز  مجبور به واگذاري سهم خود شدند. وزارت دفاع دليل اين اقدام خود را ارتباط شركت شيائومي به اقدامات ارتشي و نظامي چين عنوان كرد. با اين حال شيائومي همواره اعلام مي‌كند كه فعاليت‌هاي شركت هيچ ارتباطي با ارتش كشور چين ندارد و اين كمپاني تحت سلطه هيچ ارگاني نمي‌باشد. شيائومي در واكنش به اين اقدام آمريكا افزود: اين كمپاني مراحل و اقدامات لازم را براي محافظت از سهم شركت و سهام‌داران آن در دستور كار قرار خواهد داد.

 

شيائومي را مي‌توان يكي از موفق‌ترين كمپاني‌هاي تكنولوژي در دهه اخير دانست. اين كمپاني چيني توانسته با ارائه محصولات متنوع و كاربردي و با قيمت مناسب طرفداران بسياري را در سر تا سر دنيا براي خود دست و پا كند. 

اما مدتي پيش دولت آمريكا اعلام كرد كه شيائومي را در ليست سياه وزارت دفاع خود قرار داده است و علت اين امر را نيز به طور مشخص بيان نكرد. از بعد از اين تصميم آمريكا بود كه محصولات شيائومي از سراسر آمريكا جمع آوري شده و ديگر اجازه فروش را پيدا نكرد كه اين ضرري بزرگ براي شيائومي محسوب مي‌شد. 

چندي پيش اما خبري منتشر شد كه در آن دلايل تحريم شدن  قرار گرفتن شيائومي در ليست سياه ايالات متحده را برملا مي‌ساخت. 

گزارشات حاكي از آن هستند كه دليل اصلي اضافه شدن شيائومي به ليست سياه وزارت دفاع آمريكا، جايزه‌اي است كه به لي جون، مديرعامل شيائومي، براي خدماتي كه به كشور چين ارائه كرده است تعلق گرفت. اين جايزه توسط وزارت صنعت و فناوري اطلاعات چين (MIIT) به مدير عامل شيائومي تعلق گرفت. به گفته وزارت دفاع آمريكا، هدف اين وزارت ادغام نيروهاي نظامي و غيرنظامي چين است و كمپاني شيائومي جهت توسعه فناوري براي ارتش چين، با شركت‌هاي خصوصي مربوط به اين حوزه همكاري دارد. شيائومي از طريق دادگاه واشنگتن براي خارج شدن از اين بلك ليست اقدام كرد و درخواست دادخواهي داد. وزارت دفاع آمريكا نيز اين دادخواهي را با تشكيل پرونده‌اي پاسخ داد كه گزارش اهداء جايزه به لي جون ضميمه آن شده بود.

هر چند كه در حال حاضر، پاوربانك و مچ‌ بندهاي شيائومي در فروشگاه آنلاين آمازون به فروش مي‌رسد، اما بر سر فروش گوشي هوشمند شيائومي در كشور آمريكا شايعات، گمانه‌زني ها و پيش بيني هاي بسياري وجود دارد. به غير از كمپاني وان پلاس، باقي كمپاني‌هاي سازنده گوشي موبايل در چين، موفقيت چنداني در فروش محصولات خود در ايالات متحده آمريكا به دست نياورده‌اند. بنابراين انتظار نمي‌رود گوشي موبايل شيائومي به طور گسترده‌اي در اين كشور به فروش رسد.


منبع: سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.