سامانه رجيستري موبايل چيست و چگونه كار مي كند؟

۹۸ بازديد

رجيستري چيست؟

از آنجايي كه درصد بالايي از گوشي هاي هوشمند موجود در بازار ايران به صورت قاچاق وارد كشور مي شوند، طرحي به نام رجيستري انديشيده شده تا با اين موضوع مقابله شود. در اين طرح، تنها گوشي هاي موبايلي كه از طريق گمرك ايران به صورت قانوني وارد كشور شده اند، فعال خواهند شد. گوشيهايي كه از طريق قاچاق وارد بازار شده باشند نيز تنها براي مدت محدودي ميتوانند با سيم كارت هاي ايراني فعاليت كنند.

رجيستري چگونه اجرايي مي شود؟

پس از اجرايي شدن طرح رجيستري، كد IMEI (يا شناسه 15 رقمي) گوشيهاي موبايلي كه از طريق گمرك ايران وارد كشورمان ميشوند، در سامانه ثبت ميشود. با اين شرايط، تنها گوشيهاي موبايلي كه IMEI آنها در سامانه گمرك ثبت شده باشند، با سيم كارتهاي ايراني فعال و كد فعالسازي آنها در سامانه همتا معتبر خواهد بود.

در اين شرايط، تكليف كاربران چيست؟

كاربران گوشيهاي موبايل پس از اجراي طرح رجيستري، هنگام خريد يك گوشي موبايل، بايد دقت زيادي داشته باشند. تهيه گوشي موبايل در كشورمان پس از اجراي طرح رجيستري، بايد فقط از نمايندگي‌هاي مجاز و مراكز معتبر انجام شود.

آيا كاربران فعلي گوشي‌هاي هوشمند با مشكل مواجه مي‌شوند؟

پاسخ منفي است. با اجراي طرح رجيستري، كساني كه پيش از اجراي رسمي طرح يعني پيش از 14 آذر 96، گوشي موبايلي را خريداري كرده و سيم كارت در آن قرار داده اند، با مشكلي مواجه نخواهند شد. طرح رجيستري، در مورد گوشي هايي است كه پس از اجراي طرح، روشن نشده اند و سيم كارتهاي ايراني در آنها قرار نگرفته است.

تكليف برندهاي بدون نمايندگي در ايران چيست؟

يكي از سؤالات اساسي كاربران در مورد طرح رجيستري، تكليف برندهايي از گوشي هاي موبايل است كه نمايندگي رسمي در ايران ندارند. مطمئناً كاربران و طرفداران بسياري از برند اپل در كشورمان، اين نگراني را دارند كه پس از طرح رجيستري، براي تهيه يك دستگاه آيفون جديد بايد چه كار كنند؟

براي اين كاربران نيز راه حلي انديشيده شده است. كاربران محترمي كه قصد تهيه گوشيهاي آيفون را دارند، بايد آنها را از شركتهاي وارد كننده رسمي محصولات اپل به ايران از طريق مبادي رسمي كشورمان تهيه كنند.

اگر برايمان يك گوشي موبايل از خارج كشور بياورند، چه بايد كرد؟

مسافران و هموطنان عزيزي كه از خارج كشور، وارد كشورمان ميشوند، در صورتي كه گوشي موبايلي را از ساير كشورها خريداري كرده اند، در هنگام ورود به كشور بايد اين موضوع را به گمرك مسافري محل ورود اطلاع دهند تا با انجام اقدامات لازم و پرداخت هزينه‌هاي قانوني، گوشي آنها با طرح رجيستري به مشكلي برنخورد.

الان در چه مرحله‌اي از رجيستري هستيم؟

هم اكنون، تمامي محصولات سيم كارت خور شركت اپل، شامل طرح رجيستري مي شوند. و به زودي و با اجرايي شدن فازهاي بعدي، ساير برندهاي گوشي موبايل و تبلت نيز به تدريج وارد اين طرح خواهند شد. بنابراين اگر قصد خريد آيفون 8 و يا آيفون x را داريد، حتما آنها را از واردكنندگان رسمي تهيه كنيد.

آيا خريد آيفون هاي قانوني از واردكننده هاي رسمي كافيست؟

خير. پس از آنكه هموطنان آيفون هاي اپل را از واردكننده هاي رسمي خريداري كردند، لازم است تا با مراجعه به سامانه همتا با شماره *7777# (از راست بخوانيد) گوشي آيفون خود را در سامانه ثبت كنند.

گام اول: كد دستوري *۷۷۷۷# را شماره گيري كنيد.

گام دوم: گزينه فعال سازي ( عدد ۲ ) را انتخاب كنيد.

گام سوم: شناسه ۱۵ رقمي IMEI را وارد كنيد. دقت كنيد كه اين شناسه بايد بدون هيچ خط فاصله يا نقطه اي وارد شود.

گام چهارم: در اين مرحله بايد شماره سيم كارتي كه در دستگاه مورد نظر قرار گرفته را وارد كنيد.

گام پنجم: در اين مرحله بايد كد فعالسازي خود را وارد كنيد. اين كد ۶ رقم است و شما بايد آن را از فروشنده دريافت كرده باشيد.

گام ششم: موارد وارد شده دوباره به شما نشان داده مي شوند. در صورت صحيح بودن تاييد كنيد.

كار تمام شد! حالا بايد پيامي مبني بر موفقيت فعالسازي دريافت كنيد. اين پيغام به شما پيامك نيز مي شود.

 

منيع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.