فناوري eSIM

خريد و فروش سيم كارت رندباز

فناوري eSIM

۲۰ بازديد

همانطور كه دي وي دي ها جاي نوار ها را گرفتند و فلش ها و رم ها ميدان را براي سي دي ها و دي وي دي ها خالي كردند eSIM نيز به ميدان آمده تا كاري كند ما براي هميشه با سيم كارت ها خداحافظي كرده و آنها را در خاطره ها ياد كنيم البته eSIM خالي از عيب نيت و مشكلات زيادي دارد و اين با توجه به نوظهور بودن آن كاملا طبيعي ميباشد ما در اين محتوا با يك ديد منصفانه  به eSIM نگاه كرديم و مزايا و معايب آن را به طور كامل براي شما شرح داديم

 

 

eSIM يا (Embedded SIM) به معني"سيم جاسازي شده" نخستين بار از سال 2017 پا به عرصه تكنولوژي نهاد. اين قطعه ديجيتالي كه از تمام استانداردها و فناوريهاي سيم كارت هاي قديمي پشتيباني مي كند، بيشتر در گوشي هاي هوشمند نسل جديد؛ فرستنده هاي از راه دور مانند بي سيم و واكي تاكي و يا گجت هاي هوشمند مانند ساعت و لپ تاپ مورد استفاده قرار مي گيرد.

استفاده از سيم كارت (Subscriber Identity module) به معني "ماژول شناسايي مشترك" تقريبا به 25 سال قبل بر مي گردد و در طول اين سالها، مهمترين تغيير صورت گرفته در اندازه و ابعاد اين وسيله كوچك بوده است كه با پيشرفت تكنولوژي روز به روز كوچكتر گرديده است. با روي كار آمدن گجت هايي كه امكان استفاده از سيم كارت را داشتند، سيم كارت هاي امروزي ديگر پاسخگوي تمام نيازهاي دنياي تكنولوژي نبوده و اين ماژول هاي كوچك، در مقايسه با گجت هاي امروزي باز هم بزرگ بودند. بنابراين دنياي فناوري اين بار شاهد ظهور قطعه ديجيتالي كوچكي بود كه علاوه بر كاربرد گسترده، جايگزين مناسبي نيز باشند.

eSIM كه شباهت بسيار زيادي به سيم كارت هاي قديمي دارد با ابعاد بسيار كوچكتر، ظرفيت استفاده در دستگاههاي اكوسيستم اينترنت اشيا را متحمل مي شود.

 سيم كارت هاي قديمي از دو بخش پوسته و بخش فلزي تشكيل مي شوند كه اطلاعات درون حافظه سيم كارت قرار گرفته و با يك شماره منحصر بفرد از طريق اپراتور اصلي قابل شناسايي است كه امكان استفاده از خدمات تماس و اينترنت را به كاربر مي دهد. در عوض سيم كارت هاي الكترونيكي، بر روي مادر بورد گوشي هوشمند يا گجت نصب شده كه به كمك آن اطلاعات تمامي دكل هاي مخابراتي به برد دستگاه منتقل شده و به كاربر اين امكان را مي دهد تا اپراتور بي سيم، داده يا برنامه خدمات را از طريق نرم افزار تغيير دهد.

براي فعال سازي سيم كارت eSIM لازم است، ابتدا با بخش پشتيباني اپراتور تماس گرفته و درخواست اختصاص شماره به سيم كارت خود را مطرح كنيد، سپس مخابرات، باركد QR را به ايميل شما ارسال كرده و شما با اسكن اين QR مي توانيد بعد از راه اندازي شماره؛ وارد پنل كاربري خود شده و به اطلاعات دسترسي يابيد. اين شيوه خريد و فعال سازي كه كاملا به صورت مجازي بوده و حضور افراد در شركت مخابراتي را از بين مي برد، بسيار آسان تر و سريعتر از خريد سيم كارت هاي قديمي مي باشد.

استفاده از اين سيم كارت كه تداخلي با ارتباطات مخابراتي ندارد، مانند هر وسيله ديگري داراي معايب و مزايايي مي باشد كه آگاهي از آنها در به كارگيري بهتر اين فناوري كمك شاياني خواهد كرد.

 

 

 

معايب

 

·  در حال حاضر استفاده از اين تكنولوژي گران قيمت است و دستگاه هايي كه مجهز به اين تكنولوژي هستند، قيمت نسبتا بالايي دارند.

·  براي انتقال اطلاعات تماس به دستگاه ديگر، بايد اطلاعات را ابتدا آپلود، سپس به دستگاه ديگر دانلود كنيد.

·  در حال حاضر به علت آماده نبودن بستر و زير ساخت هاي استفاده از اين تكنولوژي مشكلات مختلفي مانند كيفيت و سرعت اينترنت و مكالمات وجود دارد.

·  سيم كارت هاي فيزيكي قابل تعويض مي باشند، ولي eSIM قابليت جابجايي ندارد؛ يعني سيم كارت با گجت يكپارچه شده و قابل جدا شدن نمي باشد.

·  براي جلوگيري از رديابي، كاربران مي توانند سيم كارت هاي قديمي خود را از دستگاه خارج كنند، ولي اين امكان در eSIM وجود ندارد.

 

مزيت

 

·  مهمترين مزيت eSIM ابعاد بسيار كوچك و كاربردي آن است.( تقريبا 30 ميلي متر مربع )

·  حافظه دروني سيم كارت هاي قديمي بين 8 تا 256 كيلوبايت ( بيش از 250 شماره تلفن ) مي باشد، ولي eSIM با ظرفيت نامحدود، امكان ذخيره سازي نامحدود اطلاعات را دارد.

·  eSIM امكان ذخيره سازي اطلاعات در فضاي ابري كه بسيار ايمن تر است را دارا مي باشد.

·  در گوشي هاي فعلي سخت افزاري براي نصب و قرار گرفتن سيم كارت وجود دارد كه در صورت جايگزيني با eSIM ، اين قطعات حذف شده و امكان جايگزيني قطعات جديد وجود خواهد داشت كه در نتيجه مي توان  دستگاهي با قطر نازك تر و ظاهري ظريفتر داشت.

·  در eSIM براي تغيير اپراتور يا شماره نيازي به تعويض سيم كارت نيست و اين كار به صورت مجازي صورت خواهد گرفت. بنابراين در مسافرت هاي خارجي نيز نيازي به تهيه سيم كارت جديد نخواهيد داشت.

·  در eSIM استفاده همزمان از چند اپراتور بدون استفاده از سيم كارت جداگانه فراهم است.

·  در eSIM تغيير سيم كارت بدون نياز به وسايل جانبي صورت مي گيرد.

 

eSIM و جهان پيش رو

 

نخستين بار شركت اپل در گوشي هاي هوشمند خود مانند آيفون 12 و آيفون 11 از اين فناوري استفاده كرد و رفته رفته كمپاني هاي ديگر مانند سامسونگ نيز به ارائه دهندگان اين سيستم پيوستند. در ايران نيز شركت ايرانسل اولين شركتي كه از سال 96 نسخه آزمايشي eSIM را امتحان كرد و امروزه تاحدودي امكان پشتيباني از اين تكنولوژي در كشور فراهم است كه البته اميدواريم به زودي، شاهد بهره مندي كامل كاربران از اين تكنولوژي باشيم.

 هم اكنون در مشخصات برخي از لپ تاپ هاي برندهايي مانند سامسونگ، ايسر، دل، اچ پي، لنوو، ايسوس و مايكروسافت پشتيباني از اين فناوري ديده مي شود. كارشناسان پيش بيني مي كنند كه در آينده اي نه چندان دور همه گوشي هاي هوشمند و تبلت ها از eSIM پشتيباني مي كنند. چرا كه eSIM انعطاف پذيري بيشتري در مديريت خدمات داشته و برخي از پروژه هاي نظامي مانند هواپيماي بي سرنشين، ردياب هاي مكان يابي و حسگر هاي حرارتي با استفاده از آن راحت تر انجام مي پذيرد.

مشخص است كه استفاده از اين تكنولوژي علاوه بر مجهز بودن گجت ها به سخت افزار داخلي، احتياج به بسترسازي هاي پيشرفته نيز داشته تا كاربران بتوانند با در نظر گرفتن شرايط و استانداردهاي مد نظر از پتانسيل بالاي اين فناوري بهره مند گردند.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.