هر آنچه بايد درباره سيم كارت بدانيم
به جز كودكان و برخي از سالمندان ديگر كمتر كسي پيدا ميشود كه سيم كارت نداشته باشد چراكه جدا از بحث برقراري تماس بسياري ديگر از كارها از طريق سيم كارت انجام ميشود همچنين اينترنت سيم كارت نيز يكي از پرسرعت ترين سيم كارت هاي موجود در كشور ايران است بنابراين با ما تا انتهاي خبر همراه باشيد تا شما را با سير تا پياز اين سيم كارت ها آشنا كنيم
هزينه سيم كارت:
هزينه اي كه اپراتورهاي فروش براي سيم كارت هايشان تعيين مي كنند متغير بوده و اين تفاوت به شماره آن خط وابسته است به عنوان مثال حداكثر هزينه اي كه براي يك سيم كارت معمولي اعتباري تعيين شده است 20 هزار تومان بوده و براي يك سيم كارت دائمي با شماره هاي معمولي 120 هزار تومان قيمت گذاري شده است. مخابرات علاوه بر هزينه اي كه بابت سيم كارت دريافت مي كند، از افرادي كه متقاضي سيم كارت هاي دائمي هستند مبلغ 36 هزار تومان بابت تضمين پرداخت دريافت مي نمايد.
با توجه به مصوبات سازمان كميسيون مقررات ارتباطات، اپراتورها فروش خط هاي رند و ويژه دائمي خود را با قيمت بالاتر و به صورت مزايده اي مي توانند بفروشند.
افزايش سقف قطع ميان دوره:
چنانچه مشتركين دائمي بخواهند سقف اعتبار ميان دوره اي خود را افزايش دهند كه از يك سري خدمات و اعتبارات بيشتر بهره مند شوند، بايد مبلغي را پرداخت كنند.
اين خدمات در زمان استفاده از رومينگ به هنگام سفر خارجه بسيار به كار مي آيد. براي استفاده از اين خدمات در هر اپراتوري مي توانيد كد #117*10*را شماره گيري كنيد.
تهيه سيم كارت و فعال سازي آن:
هنگام خريد سيم كارت براي فعال سازي آن از طريق ارسال رمز يكبار مصرف (OTP) كه براي سيم كارت هاي قبلي خريداري شده و ثبت شده امكان پذير است.
هنگامي كه شخص سيم كارت اولي باشد، مي تواند با دادن شماره معرف به متصدي فروش سيم كارت اين رمز يك بار مصرف را از طريق پيامك به شماره فرد معرف دريافت كند و اقدام به فعالسازي سيم كارت نمايد.
به چه سيم كارتي فعال مي گويند؟ سيم كارتي كه فرد بتواند در شبكه تلفن همراه خدمات را دريافت كرده و از طريق مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي امتياز آن سيم كارت سلب نشده باشد.
تعداد سيم كارت هايي كه مي توان خريد:
تعداد سيم كارت هايي كه اشخاص حقيقي بر اساس مقررات تعيين شده در تمامي اپراتور ها مي توانند خريد كنند 10 سيم كارت فعال مي باشد.
افراد و اتباع غير ايراني نيز مي تواند حداكثر سه سيم كارت فعال از همه اپراتورها داشته باشند اما به شرط داشتن مدارك هويتي معتبر نظير كارت پناهندگي، گذرنامه، كارت هويت، كارت اقامت و كارت سبز كه بتوان آن ها را احراز هويت نمود.
اين محدوديت ها براي اشخاص حقوقي وجود ندارد.
نحوه استعلام تعداد سيم كارتها:
اشخاص براي اطلاع از تعداد سيم كارت هاي ثبت شده بايد از طريق سيم كارت فعالي كه در دست دارند كدملي خود را به شماره 3000150 ارسال نمايند ويا از طريق سايت www.cra.ir به قسمت منو حقوق كاربران رفته و گزينه استعلام سرويس هاي مشتركين از سيم كارت هايي كه به نام وي ثبت شده باخبر مي شوند. همچنين از طريق اپليكيشن هاي مربوط به اپراتور ها مي توانيد از سيم كارت هايي كه به نام شما است با خبر شويد.
مسئوليتهاي مالك سيمكارت:
تمام مسئوليت هايي كه براي يك خط تلفن بر عهده مالك سيم كارت است. براي پيامك هاي تبليغاتي نبايد از سيم كارت شخصي استفاده شود كه در صورت استفاده از اين سرويس با سيم كارت شخصي باعث مسدود شدن ارسال پيامك و قطعي سيم كارت مي شود.
پرداخت كاركرد تلفن همراه:
مشترك مي توانند در زماني كه براي سيم كارت ثبت نام مي كنند يك مبلغي را به عنوان سپرده براي دريافت اشتراك خدماتي خود به هركدام از اپراتورهايي كه در آن ثبت نام كرده اند بپردازند.
همچنين مي تواند وجهي را به به عنوان تضمين پيش پرداخت كند تا حد نصاب كاركرد خود را براي اينكه از قطعي تلفن جلوگير نمايد، بيشتر كند.
مشتركين مي توانند خط تلفن را به سه نحو خريداري كنند:
1-پس پرداخت (دائمي) بدون مبلغ سپرده تضمين پرداخت
2-پس پرداخت داراي مبلغ سپرده
3-پس پرداخت داراي تضمين پرداخت.
زماني كه مشتركين نحوه پس پرداخت بدون مبلغ سپرده و تضمين پرداخت را انتخاب مي كند، فقط هزينه ماليات، اتصال و عوارض را پرداخت مي كند.
اگر مشتركين در زمان ثبت نام پس پرداخت (دائمي) داراي مبلغ سپرده را انتخاب كند، بايد علاوه بر هزينه ماليات و عوارض و اتصال، مبلغ سپرده را نيز پرداخت كند.
در نهايت در صورت انتخاب پس پرداخت (دائمي) داراي تضمين پرداخت، مشتركين بايد به اضافه اينكه مبلغ اتصال، ماليات و عوارض را مي پردازند، يك مبلغي را به عنوان تضمين پرداخت را هم به اپراتور بپردازند.
براي پرداخت بدهي هاي مشتركين اپراتور بايد وضعيت بدهي مشتركين خود را از طريق صورت حساب هايي كه براي آنها ارسال مي كنند، مشتركان را از بدهي هايشان از اين طريق آگاه كنند؛ كه اين از وظايف اپراتورهاي تلفن همراه مي باشد. همچنين مشتركين حداكثر 15 روز فرصت دارند تا اين بدهي را پرداخت كنند.
حدنصاب كاركرد به معناي حداكثر مبلغي است كه ميزان كاركرد خط تلفن همراه پس پرداخت را كنترل مي كند و ميزان آن 80 درصد مبلغ تضمين پرداختي است كه مشترك پرداخت نموده است.
نحوه برخورد دارنده پروانه با مشتركان بدهكار دائمي
در خطوطي كه پس پرداخت بدون سپرده و تضمين پرداخت هستند حد نصاب كاركرد خط تلفن همراه 30 هزارتومان است؛ اما در خطوط پس پرداخت با سپرده يا تضمين، 80 درصد مقدار سپرده و يا تضمين را به عنوان حد نصاب در نظر مي گيرند.
هنگامي كه خط پس پرداخت بدون سپرده به 80 درصد حد نصاب كاركرد برسد بايد به مشتركين اطلاع رساني شود و به آنها حداقل 24 ساعت مهلت پرداخت داد. هنگامي كه اين ميزان به 100 درصد برسد اپراتور مي تواند فرايند قطع خطوط تلفن را براي مشتركان بدهكار اقدام نمايند. ولي اگر اين به حد نصاب 100 درصد نرسد افراد مي تواند تا قبل از پايان مهلتي كه تعيين شده اين مبلغ را پرداخت كنند.
اگر در خطوط پس پرداخت داراي سپرده يا تضمين پرداخت ميزان به حد نصاب كاركرد برسد، دارنده پروانه بايد مدت زمان حداقل 72 ساعت را در زمان اطلاع رساني جهت پرداخت كاركرد را تعيين كند، هنگامي كه كاركرد به 100 درصد برسد اپراتور ميتواند نسبت به قطع خدمات و خط تلفن همراه مشترك بدهكار اقدام نمايد. در صورتي كه پس از اطلاع رساني، كاركرد اين خط به ۱۰۰ درصد حد نصاب نرسد، مشترك ميتواند تا پايان مهلت تعيين شده، مبلغ كاركرد خود را پرداخت كند.
اين اپراتورهاي تلفن همراه بايد بازه هاي زماني حداقل يك ماهه را براي صورت حساب مشتركين صادر كنند.
هنگامي كه مهلت پرداخت بدهي به پايان مي رسد اپراتور مي تواند خط مشترك بدهكار را به مدت دو هفته به صورت يك طرفه دربياورد.
هنگامي كه مشتركين به اطلاع رساني اپراتور و اخطارهاي كتبي و مهلتي كه به مدت يك سال به آن ها داده شده است توجه نكنند و نسبت به پرداخت بدهي خود بي تفاوت باشند دارنده پروانه اجازه دارد كه خط تلفن اين مشتركين را به صورت كامل تخليه كرده و امتياز آنها را سلب نمايد.
تبصره:
۱-اپراتوري كه پروانه دارد مي تواند با شخصيت حقوقي غير دولتي كه 10 سال فعال است خطوط تلفن را با مهلت دو ساله براي مالك حفظ نمايد و اگر اين مهلت به پايان رسيد و مشترك مراجعه كرد مقدار مبلغ بدهي را از اشتراكش كم كند و بقيه را به وي بازگرداند.
2- در زماني كه خط تلفن رند به مزايده مي رسد و مشترك با پرداخت هزينه هاي اضافي مالك آن مي شود، اپراتور بايد به علاوه يك مهلت يك ساله اي كه تعيين شده است، اين خط را به مدت دوسال در مالكيت مشترك نگه دارد و زماني كه مشترك با گذشت زمان اين بدهي را پرداخت نكرد، اپراتور مي تواند با كمك كارشناس دادگستري و قيمتي كه تعيين مي كند اين خط را دوباره به وسيله مزايده به فروش برساند و پس از تهاتر بدهي مشترك باقي مبلغ خط را به وي بازگرداند.
مقررات عمومي:
۱ –هنگامي كه بدهي مشترك به مهلت قطع خط برسد دارنده پروانه نمي تواند خطوط ديگر اين مشترك را قطع نمايد و يا به خاطر تاخير در پرداخت بدهي نمي توانند از وي خسارت بگيرند.
۲ هنگامي كه مشترك قبل از تخليه خط و جمع آوري آن بدهي را پرداخت كند اين اپراتور بايد خط مشترك را حفظ نمايد.
۳ براساس تعرفه هاي وضع شده زماني كه مشترك اقدام به پرداخت بدهي قبل از جمع آوري و تخليه خط تلفن كند، اپراتورها مي توانند براي وصل مجدد اين هزينه را براساس تعرفه هاي تعريف شده دريافت نمايند.
۴ – هنگامي كه خط مشتري تخليه و جمع آوري ميشود او بايد نسبت به درخواست جديدي براي دريافت خط به اپراتور اقدام نمايد و هزينه اتصال و خريد يك سيم كارت جديد را پرداخت كند.
۵ اپراتور يا دارنده پروانه بايد نسبت به قرارداد تنظيم شده بين خود و مشتركش مسئول باشد و تمامي موارد را رعايت كند و اگر اين قرارداد نياز به اصلاح دارد، آن را با هماهنگي مشتركش اصلاح نمايد.
۶ –اپراتورها بايد مشتركين خود را نسبت به نحوه عملكردشان و حق و حقوقي كه دارند آگاه سازند
فرايند قطع يكطرفه: به اين نحو است كه مشترك فقط قادر به دريافت پيامك و تماس مي باشد و امكان برقراري تماس با هر خطي به غير از خطوط اضطراري براي وي وجود نخواهد داشت.
فرايند قطع دوطرفه: مشترك به غير از برقراري تماس با خطوط اضطراري نمي تواند هيچ تماسي برقرار كند يا دريافت نمايد.
فرايند سلب امتياز: در اين قسمت مشترك حق امتياز استفاده از شماره اش سلب شده و مجوز حضور وي در شبكه لغو خواهد شد و در نهايت اپراتور ها مي توانند اين شماره را به اشخاص ديگري واگذار نمايند.
روشهاي مختلف اطلاع رساني به مشترك: اپراتورهاي همراه بايد با استفاده از وسايل مختلف ارتباطي مانند افزايش يا كاهش اعتبار، ميزان اعتباري كه باقي مانده و وضعيت اعتبار و همچنين قطع دوطرفه يا يك طرفه بودن به مشتركين خود اطلاع دهند كه اين كار را بايد بدون دريافت هزينه اي انجام دهند. ا
مقررات استفاده از سيم كارت اعتباري:
زماني اجازه حضور مشترك در داخل شبكه و استفاده از خدمات داده مي شود كه او ثبت نام كرده باشد.
هنگامي كه اعتبار مشترك به پايان مي رسد، اپراتور بايد نسبت به اطلاع رساني قطع يك طرفه شماره مشتري اقدام نمايد.
هنگامي كه مشترك تراكنشي در يك بازه سه ماهه نداشت:
الف) اگر مشترك سه ماه فعاليت و تراكنش نداشت اپراتور يا دارنده پروانه مي تواند زماني كه خط داراي اعتبار بود، ابتدا اطلاع رساني كرده و سپس به ازاي هر يك ماه حداكثر 20 دقيقه مكالمه را از اعتبار وي در جهت جبران هزينه هاي نگهداري شبكه و ارتباطات از مشترك كم كند و بعد از اين اتفاق مشترك مي تواند از باقي مانده اعتبار خود استفاده نمايد.
ب) هنگامي كه مشترك اعتبار ريالي نداشته باشد اين اپراتور مي تواند بعد از اينكه اطلاع رساني را انجام داد اين خط را به صورت دوطرفه قطع كند.
همواره آخرين تراكنش مشتري مبناي اين بازه سه ماهه محسوب مي شود و به وي بابت هر تراكنش سه ماه زمان داده مي شود.
هنگامي كه مشترك تراكنشي ثبت نكرد دارنده پروانه مي تواند از اعتباري وي در جهت جبران هزينه ها، كسر كند.
دارنده پروانه بايد تماس با خطوط اضطراري را براي مشتركيني كه در وضعيت قطع يك طرفه يا دوطرفه قرار دارند برقرار كرده ولي مجاز است سيار خدمات را براي مشترك غيرفعال كند.
در زمانيكه وضعيت خط به صورت قطع دوطرفه است دارنده پروانه موظف است كه شماره مشترك را تا زماني كه امتياز وي سلب مي شود، حفظ كند.
اپراتور ها و دارندگان پروانه موظف اند كه هرگونه اطلاعاتي را كه مربوط به ثبت نام و يا غيرفعال كردن، قطع يك طرفه و دوطرفه و رنهايت سلب امتياز را در قراردادي كه با مشتري تنظيم مي كنند، ارائه دهند.
منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز