افزايش سه برابري واردات گوشي شيائومي

خريد و فروش سيم كارت رندباز

افزايش سه برابري واردات گوشي شيائومي

۲۴ بازديد

افزايش سه برابري واردات گوشي شيائومي


رقابت ميان برندهاي گوشي موبايل هميشه بوده و هست و با قطعيت ميتوان گفت يك امر ثابت است اما آيا برنده ي اين رقابت نيز هميشه ثابت بوده؟ يعني هميشه يك برند پرچم سفيد پيروزي را در دستش گرفته و از اين ميدان بيرون ميايد بدون تحقيق هم اگر بخواهيم به اين پرسش پاسخ دهيم و صرفا بر اساس منطق جوابش خير است و اگر بخواهيم سري به آمارها بزنيم و اين رقابت را در همين چندسال اخير مقايسه كنيم با چند سري جواب روبرو خواهيم شد البته برندهاي و يا مبارزهاي اين رقابت در اكثر اوقات ثابت بوده اند و كم پيش مي آيد برندي كه خود را به آب و آتش زده كه وارد اين رقابت شود با كم كاري بازار را از دست بدهد برعكس تمامي برندها صبح و شب تلاش ميكنند كه بتوانند اسم خود را حتي شده ميان اين رقبا جا بدهند و گاهي حتي قصدشان پيروزي نيست

دربين اين برندها ميتوان از كمپاني شيائومي ياد كرد كه در چندماه اخير نامش ناشناخته بود ولي حالا گاهي در صدر ليست هم قرار دارد

ما در اين محتوا قصد داريم يه بررسي ميان اين رقبا بپردازيم

 

  

سهم برندها از ارزش ريالي بازار موبايل ايران

 

سهم ريالي هر شركت با توجه به سهمي كه از بازار دارند ، مشخص مي شود. سهم ارزشي گوشي هاي سامسونگ بيش از 4/1 ميليارد دلار، شيائومي 934 ميليون ، اپل 681 ميليون ؛ هواوي 142 ميليون، نوكيا 52 ميليون ، آنر 33 ميليون، جي پلاس 18 ميليون، و موتورلا 8 ميليون مي باشد. در حاليكه شركت اپل فقط 4 درصد از سهم بازار ايران را دارد؛  ولي 20 درصد  ارزش ريالي اين بازار، متعلق به گوشي هاي آيفون مي باشد كه اين امر به دليل قيمت بالاي هريك از محصولات اين شركت مي باشد.

 

مقايسه واردات و خريد برندها در بازار ايران

 

اگر به آمارها و ارقام اعلام شده توجه بيشتري كند، متوجه خواهيد شد كه سهم بعضي  از برندها در اين ميان بيشتر از بقيه است. نوسان اين سهم ها بيش از همه به قيمت ها و ميزان محبوبيت اين برندها بر مي گردد. در اين مقاله نگاهي كوتاه به اين برندها خواهيم انداخت.

 

سامسونگ

 

گوشي هاي سامسونگ نه تنها در ايران بلكه در ساير كشورها نيز محبوبيت دارند .با توجه به آمار جهاني در خصوص گوشي هاي همراه، سهم بازار جهاني  برند سامسونگ در هيچ كشوري به بيش از 22 درصد نمي رسد. ولي محبوبيت اين برند در ايران بسيار بيشتر از استقبال جهاني است و با توجه به آمار منتشر شده از سوي انجمن وارد كنندگان موبايل ،  تقريبا نيمي از اين بازار متعلق به اين شركت كره اي مي باشد. اين برند از نظر جلب اعتماد مشتري و برآورده كردن نياز هاي مشتريان و اطمينان شركت هاي وارد كننده بابت فروش گوشي؛ عملكرد خوبي در ايران داشته كه اين مي تواند از مهمترين دلايل استقبال خريداران از اين برند باشد.

 

شيائومي

 

نگاهي به آمارهاي منتشر شده و مقايسه بين آنها نشان مي دهد تمايل خريداران ايراني در حال تغيير از سامسونگ به سمت شيائومي مي باشد و فروش اين گوشي ها در خرداد ماه 1400 با افزايش 7/3 روبرو بوده است. شركت هاي چيني كه زماني فقط به عنوان كپي كار شناخته مي شدند، تلاش كردند تا جايگاه خوبي در بازار جهاني كسب كنند و اكنون در كنار برندهاي مطرح توليد كنندگان گوشي در دنيا قرار مي گيرند. مقايسه بين برندهاي سامسونگ و شيائومي نشان مي دهد كه سهم شيائومي در سال گذشته همواره نيمي از سهم سامسونگ بوده است. ولي آمارها در خرداد ماه سال جاري نشان ميدهد كه شيائومي با واردات 811 هزار دستگاه فاصله چنداني با آمار 852 هزار تايي سامسونگ ندارد و آنچه اين مقايسه را جذابتر مي سازد اين است كه ارزش ريالي گوشي هاي وارداتي شيائومي بيشتر از گوشي هاي سامسونگ در خرداد ماه 1400 است.

 

نوكيا

 

شركت نوكيا كه در زماني نه چندان دور حاكم بي چون و چراي بازار موبايل محسوب ميشد، در سه ماهه ي پاياني سال 2020 تنها 7 درصد از بازار جهاني را به خود اختصاص داده است. اين برند كه اين روزها زير پرچم شركت HMD Global به توليد گوشي مي پردازد حدود 13 درصد از بازار ايران را به خود اختصاص داده است كه نشان از محبوب بودن اين برند در ايران مي باشد .

 

هواوي

 

شركت هواوي كه زماني از استقبال بسيار خوبي در بين ايرانيان برخوردار بود اين روزها بعد از اعمال تحريم ها عليه اين شركت ، شرايط خوبي نداشته و واردات و خريد و فروش اين برند روند كاهشي قابل ملاحظه اي دارد.

 

اپل

 

شركت آيفون از پرچمداران توليد موبايل در بازار جهاني مي باشد كه تنها 4 درصد از بازار موبايل ايران را به خود اختصاص داده است. آنچه كه در مورد اين گوشي قابل تامل است ، سهم قابل توجه واردات اين گوشي به صورت مسافري مي باشد. با توجه به اين كه سهم واردات گوشي مسافري براي ساير برندها عدد قابل ملاحظه اي نيست و به راحتي مي توان از آن چشم پوشي كرد؛ اين مقدار اختلاف تامل برانگيز است.

 سهم فروش برندها موبايل در بازار ايران

 

ارزش بازار موبايل ايران به 6 ميليارد دلار ميرسد (كه البته همه آنها از مجاري قانوني نمي باشد) همين رقم قابل ملاحظه، رقابت شركت هاي توليد كننده براي تصاحب اين بازار را توجيه مي كند.

سهم واردات گوشي در ايران در سال 99 كمي بيشتر از سال 98 بوده است ، حدود 16 ميليون دستگاه.  بزرگترين سهم بازار ايران در سال 98 متعلق به سامسونگ بوده با 56 درصد، سپس  نوكيا با 17 درصد و هواوي با 9 درصد ، بعد شيائومي با 7 درصد و اپل  5درصد و آنر با 3 درصد قرار داشتند. نگاهي اجمالي به اين آمار نشان ميدهد كه سامسونگ بيش از نيمي از اين بازار را به خود اختصاص داده است.

براساس آمار منتشر شده از سوي انجمن وارد كنندگان موبايل اتاق بازرگاني ايران؛ اين آمار در سال 99 دچار تغييرات قابل ملاحظه اي شده است و سهم سامسونگ به 46 درصد كاهش پيدا كرده است و شيائومي با افزايش 26 در صدي توانسته رشد چشمگيري در اين بازار داشته باشد. مقام سوم متعلق به نوكيا با 13 درصد، سپس هواوي با 5 در صد ، اپل 4 درصد و  آنر با يك درصد مي باشد.

واردات گوشي به تفكيك ماه

 

بيشترين ميزان واردات از تيرماه 99 تا خرداد 1400 مربوط به دي ماه و كمترين ميزان آن به آذر ماه برمي گردد كه اين نوسان به اختصاص يافتن ارز به شركت هاي وارد كننده از سوي بانك مركزي و افزايش قيمت گوشي برمي گردد. در ماه هاي آغازين سال جديد, با شروع موج هاي جديد كرونا و تعطيلي چند باره شركت ها و تمايل كمتر مردم براي خريد بعد از تعطيلات ؛ واردات گوشي موبايل به كشور كمتر شده است كه اين رقم در خردادماه 1400  با افزايش 3/3 برابري در بازه زماني مشابه سال پيش، رشد خوبي داشته است.

بيشترين ميزان فعال سازي گوشي در شبكه نيز مربوط به خرداد ماه سال جاري مي باشد، و بعد از آن  به ترتيب به بهمن ماه و اسفند ماه اختصاص دارد  كه اين امر به تخصيص ارز به واردات گوشي و اشباع بازار و به تبع آن كاهش قيمت ها بر مي گردد.

نگاهي به آمارها و مقايسه بين آنها نشان مي دهد كه 80 درصد بازار موبايل جهاني را 7 سازنده برتر به خود اختصاص داده اند، در حاليكه در ايران تنها 5 برند، 97 درصد بازار را در سيطره خود دارند و جاي خالي برندهاي مقرون به صرفه اي چون اوپو، ويوو و ريلمي در بازار ايران خالي است.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.