.همانطور كه ميدانيد عواملي همچون پرداخت نكردن قبوض تلفن همراه البته در صورت دائمي بودن سيم كارت موجب يك طرفه شدن خط شما ميشود و يا همچنين عاملي مثل رد كردن سقف ميان دوره نيز روي اين عامل اثر گذار است و موجب يك طرفه شدن ميشود اما سواي اين عوامل مالي عامل ديگري هم وجود دارد كه در مرحله ي اول باعث يك طرفه شدن سيم كارت شما و در مراحل بعدي باعث قطع كلي خط شما ميشود و اين هيچ ربطي به خوش يا بد حسابي شما نسبت به اپراتور سيم كارتتان ندارد و البته از تمامي جهات بسيار منطقي و البته لازم ميباشد
طبق مصوبه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي در 8 تيرماه سال 1394: در صورتي كه كاربر از سيم كارت اعتباري خريداري شده در طول يك بازه زماني سه ماهه استفاده اي نكند، اپراتور مجاز به مسدود ساختن سيم كارت اعتباري او خواهد بود.
بنابراين مشتركان سيم كارت هاي اعتباري، در صورتي كه به مدت 90 روز نسبت به ارسال پيامك ، برقراري تماس و يا استفاده از اينترنت اقدام نكنند، حق سلب امتياز مالكيت سيم كارت خود را به اپراتور خواهند داد.
اپراتور بايد در صورت روشن بودن سيم كارت، ابتدا پيامك سلب امتياز را ارسال كند و در صورت عدم پيگيري مشترك، مالكيت سيم كارت را از او سلب كرده و به شخص ديگري كه آن را خريداري كند، واگذار نمايد.
در اينجا اين سوال پيش مي آيد كه آيا امكان دسترسي مجدد سيم كارت بعد از سلب امتياز، براي كاربر وجود خواهد داشت؟
در مورد سيم كارت هاي اعتباري همراه اول، مشترك مي تواند با مراجعه به دفاتر امور مشتركين و اطمينان از عدم واگذاري سيم كارت، با پرداخت مبلغ پنج هزار تومان بار ديگر سيم كارت خود را فعال كند.
مشتركين ايرانسل نيز مي توانند با مراكز ايرانسل تماس گرفته و در صورت عدم ورود سيم كارت به چرخه توزيع و واگذارنشدن آن، بعد از احراز هويت، بدون پرداخت هزينه، سيم كارت خود را دوباره فعال سازند.
اپراتورها در بازگرداندن سيم كارت، همواره مشترك قبلي را در اولويت خود قرار خواهند داد ولي اين امر زماني اتفاق خواهد افتاد كه سيم كارت در چرخه توزيع قرار نگرفته باشد. پس با توجه به نامشخص بودن زمان واگذاري، لازم است كاربران در اسرع وقت نسبت به بازگرداندن سيم كارت اقدام كنند.
منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز